Teman-teman Setia

25 April 2013

Udang Ketak Goreng, Telur Bungkus, Hati Ayam Masak Kicap & Terobok Masin


As Salam...

Tajuk kat atas tu la menu KAMI malam nie..
Kehabisan idea nak masak apa..
Mcm byk menu ulangan jer..

Biasalah ..ibu masak selalunya ikut selera babah...
Dah itu yg babah minat..
buat hari2 pon takpe..
Abis tu..tiap kali ibu tanya..
tiap kali tu la menu yg sama babah dok ulang... 
jadi..ikut jer la apa yg dia selera..



Apa yg ibu selera..??
Terobok masin tu yg buat ibu selera..takyah lauk lain dah..
mkn nasi pepanas..mmmg kena dah..
hehehehe..

Pernah dgr udang ketak..??? ada gak yg panggil udang lipan...
Isi mmg manis..ikut musim gak udang nie..
Time musim..mmg besar2..yg besar2 tu la byk isi..
Yg kecik2 kurang isi dia..
petua nak masak..jgn di buang kulit..klu idak..maka berteraburlah isi udang dlm kuali..
nnt takde apa yg tinggal..

Selalunya cara masak hanya di goreng atau di rebus...
Ibu suka goreng gaul garam kunyit jer..
Ralit sungguh mkn udang ketak nie..
tp hati2..kulit dia agak keras dan tajam..

1 comment:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

pernah mkn sekali udang ketak... tak tau nak msk apa... belasah je msk sambal pecah telur... leh isap2 telur tu sbb udangnya tak byk isi sgt.. hehe..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails