Teman-teman Setia

16 November 2011

Ayam Goreng Kunyit Versi Pedas



Salam semua..
Sejuk suasana kat luar....ujan membasahi bumi..
Gembira semua tumbuh2tumbuhan..
Syukur Alhamdulillah..

Lapar pulak malam nie..dgn ujan..perut asyik berdangdut jer..
lupa pulak..td lunch ibu tak makan..
patutu pon lapar semacam jer..

so..Dinner malam nie..
ibu masak simple jer..
2 + 1..maknanya..masak sejenis..
sekali ngan sayur...
Mcm biasa slogan ibu..
"cepat dimasak..cepat di makan..dan cepat lah kenyang"
hihihihi...

Inilah menu ibu dan keluarga malam nie..


Ayam Goreng Kunyit Versi Pedas...


Makan dgn nasi panas2..tuang kicap...
mmg berselera..
lagi2 time cuaca sejuk nie..

ibu tanya "MUIZ nak makan lauk apa.."
MUIZ jawab.."Telur..."
so utk MUIZ..ibu buat Telur Masak Kicap jer..
Menu feberet dia..berselera jgk bujang ibu malam nie..

tak mau bicara panjang2..
Jom tgk resepi...


AYAM GORENG KUNYIT VERSI PEDAS

Bahan- Bahan..

- 2 Keping dada ayam [dipotong ikut size yg disukai]
- 1 sudu tepung beras + 1 susu tepung jagung
- Black Paper Powder, White Paper Powder
- Serbuk Kunyit dan garam..
[gaul semua dan perap dalam 15 minit]
- Cili Api [ikut nak pedas mana] + Sedikit belacan [di tumbuk]
- 1 biji Bawang Besar, 2 ulas bawang putih
- Sayur2an yang di gemari..ibu letak carrot, kacang panjang, baby jagung dan bunga kobis

Cara-cara..

- Ayam yg dah di perap,goreng sampai garing..dah garing ketepikan dulu..
- Tumis bawang merah, bawang putih..dah layu masuk bahan yg di tumbuk
- masak sampai garing
- Masukkan segala sayur2..klu kurang kunyit...taburkan sebuk kunyit cikit lagi..
- sayur dah hampir layu..masukkan ayam dah di goreng tadi..
- perasakan dgn garam..dan sedia untuk di hidangkan..

...SELAMAT MENCUBA...


p/s : - sorry..ibu tak pandai buat resepi..balun jer la...hihihi..







2 comments:

fieda said...

amboi sedap aje kalau ibu muiz ni masak..blh jadi guru masakan saya ni...hehe

Shamz + Fieza = Muiz said...

Segan saya Fieda..tak sehebat mana pon..asal kenyang..sudah...hihihi..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails