Teman-teman Setia

17 October 2014

Puding Ais Krim Oreo

As Salam

Hari tu opis babah ada jamuan..
setiap staff kena bawa sedikit juadah..kira mcm potkuck la..
Ibu tanya babah nak bawa apa..
Babah kata depend pada ibu..mana yang senang..sbb babah tak suka nak susahkan ibu..
Katanya..hihihihi..
Last2 ibu kata bwk puding jer la..
babah terus angguk tanda setuju..

Lagi senang kerja ibu..
Masak puding malam..leak dlm freezer..
Esok dah boleh potong..memula ibu igt nak buat makanan berat sikit..
Tp bila babah kata terpulang kat ibu..ibu ambik yg simple2 je..

So ibu decide tuk buat puding ais krim oreo..
makan time sejuk..
Nyaman jer lalu kat anak tekak..



Puding dah siap...tunggu sejuk cikit..boleh masuk dalam freezer...



Ni ibu asingkan bekas kecik cikit..
Bila dah beku..terus babah mintak jd testing..
Nak tgk lulus ke idak..
hihihihi..

Jom..cuba try test puding ibu ni,..
Mmg sedap tau...




Puding Ais krim Oreo

Bahan-bahan

- 1 peket agar2 bertali
- Air utk masak agar-agar *
- 1 cawan gula (ikut manis sendiri)
- 1 tin susu cair
- 1 sudu kecil esen vanilla
- 1 biji telur
- 1 bungkus Biskut Oreo (dikisar, tak perlu buang krim)
- 7-8 scoop Ais krim Coklat + vanilla (apa2 perisa pon boleh)

Cara-cara

- Masak agar-agar dengan air td hingga karut
- Dah larut baru masukkan gula
- Blendkan Telur + susu cair + Ais krim + esen vaniila
- Masukkan dalam adunan agar-agar tadi
- kacau sampai sebati dan masukkan biskut oreo yg telah di kisar
- Kacau lagi sampai sebati dan boleh tuang dlm loyang
- Sejukkan dlm peti ais..sudah beku bolehlah di potong dan dihidangkan

* petua bonda (nenek MuizMuhayra) ~ nak sukat air utk masak agar2..
masukkan air dalam plastik agar2 tadi sampai penuh..
dan tambah dlm 1@2 cawan air lagi..
Insyallah..elok je kejadiannya..
hihihihi...


SELAMAT MENCUBA

1 comment:

adda syuhada said...

wahhh bestnyaaa....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails