Teman-teman Setia

20 November 2014

Kuih Donut

As Salam..

Ni menu minum petang ari minggu ari tu..
ari sabtu ibu dah buat Kuih Lapis
Puas fikir nak buat menu apa..
Nak buat kuih yg senang2 je...lagi pon dihujung2 bulan nie..
paham2 je la..bahan mentah kat umah dah makin susut..
dah la bila dok umah..asyik lapar je..
tu yg merajin kan diri buat kuih utk minum petang..

Tetiba terpandang mauripan..check tarikh expired dulu..
mana lah tau...sbb ibu nie ada satu habit yg susah nak hilang..
habit ibu..ibu suka sgt beli barang..kononnya nak buat..
tp tak terbuat2...sampai expired...tu yg susah tu..
Ibu selalu nak buat sesuatu..tetiba bahan takde..so..tak jadi buat
Bila gi kedai...ibu beli...pastu mood nak buat..takde plk time ada barang..
Sampai barang tu expired..tu la citenya..
haaa...paham ke idak ni..tak paham..nnt wassup ibu yea..
hehehehehehhe...

pedulilah hal tu...jangan dikisah...itu mmg penyakit ibu..
jom kita mendonut..
hahahahaha...


Donut yg telah siap di bancuh dan diperap...
Buat 2 cawan je..sekali dia kembang...setaman ko...
hahahahaha..


Abakan jika terlihat ada kecik..ada besar..
Ada yg senget..ibu main balun je..
nak makan sendiri kan...


Taraaa...!!!
 siap dah donut gebu gabas ibu...
Gebu mcm pipi ibu..tp gebu lagi pipi Cik Fiyya...
hahahahaha...
separuh letak gula..separuh celup coklat..
Yummy....!!!

Ni ibu share resepi donut ibu yg paling simple..
mesti jadi punya..klu tak jadi..bukan salah ibu mengandung tau...
hahahahaha...ada kena mengena ke..??????


Resepi : Kuih Donut

Bahan-bahan:

-  2 cawan tepung gandum
- 2 sudu besar marjerin 
- 2 sudu besar mauripan *
- 2 sudu besar gula *
- 2 sudu besar susu pekat manis *
- 1/2 sudu kecik garam
- 1 cawan air suam *
- 1 biji telur

Cara-caranya :

- Satukan bahan yang bertanda *, Tunggu sampai berbuih dlm 10 minit, ke tepikan
- Dalam bekas yg lain, gaul tepung + marjerin + garam
- masukkan adunan air td sikit..demi sikit..klu masih lembik..masukkan tepung 
- Uli dlm 10 minit sampai adunan tidak melekat di tangan
- Perap adunan dlm 1 jam sampai adunan kembang
- lepas perap (elok naik kembang) tumbuk2 adunan td dan boleh bentukkan donut
- Perap dalam 5 minit lagi..barulah di goreng
- Goreng jangan api besar tau..nnt dalam tak masak.


# sorry la..ibu tak pandai nak tulis resepi..hahahahaha...



SELAMAT MENCUBA



1 comment:

adda syuhada said...

wee... donut pulak.. mesti try ni..:))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails