Teman-teman Setia

15 January 2013

Gulai Lemak Ketam


Salam semua..

ari tu Ibu masak lauk feberet babah MUIZ..
Sbb tu masa entry INI  .. ibu hanya beli 2 ekor jer..
Sebabnya..ibu nie tak berapa minat seafood2 nie..
Entah..cikit2 tu boleh la..

Masa mkn ari tu pon ibu hanya mkn 1 sepit jer...
tu pon nak merasa jer..
Yang lain semua babah yg makan..
tp bab kuah..ibu tak boleh tolak..
Kuah lemak nie..mmg feberet ibu..
Buat pekat2..pastu buat pedas2..
Mkn nasi ngan kuah banjir..
Mmg feberet ibu..
dpt ikan goreng pon dah cukup..

Untuk pengetahuan semua..
Ibu tak pandai tau siang ketam nie..
jangan gelak..jgn gelak..
Mmg serius..ibu kurang ambik tau...
Semuanya babah yg siang dan babah juga yg bersihkannya..
tu pon ibu yg paksa babah belajar ngan nenek MUIZ..
kan makanan feberet Babah..
tp bknnya tak tau langsung..basic tu tau la..
tp tak pernah ibu nak try menyiang pon..
hanya Serah pada yg pakar..
hehehehehe..


Nie la rupa gulai lemak ketam..
Air tangan Ibu..tp babah yg siang..
hehehehehe..

Nie pulak cara ibu masak gulai lemak ketam..
Ibu suka masak cara yg Nenek MUIZ ajar..




GULAI LEMAK KETAM

Bahan-bahan :

- Ketam 
- Cili Padi (Ikut pedas)
- Sebatang serai
- 1 helai Daun Kunyit
- 1/2 inci kunyit hidup
- 3 ulas bawang kecil
- 2 keping asam keping
- 2 cawan Santan pekat

Cara-caranya :

- Tumbuk Cili Padi + Bawang + Kunyit Hidup
- masukkan bahan tumbuk dalam periuk
- masukkan daun kunyit dan serai yg dah di ketuk
- Masukkan air dan tunggu sampai hampir kering...**
- Setelah agak kering masukkan 1 cawan air lagi
- Bila hampir menggelegak..masukkan ketam + asam keping
- Setelah ketam hampir 1/2 masak..masukkan santan pekat (Klu kuah agak pekat boleh campur air lagi)
- Perasa kan dgn garam, dan selalulah di timba kuah dgn senduk.. (paham ke nie..) untuk mengelak terjadinya pecah minyak...
- Masak sehingga santan betul2 masak..
- Boleh la di hidang

** Mengikut kata nenek MUIZ..tujuan buat camtu untuk kita masak cili dulu..
Nenek MUIZ kata lagi..cara mcm tu takde la kita jd sakit perut..
Sbbnya..cili tu kita dah masak atas api sampai airnya hampir kering..




"SELAMAT MENCUBA"

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails