Teman-teman Setia

13 October 2011

Jeruk Mangga..


Salam semua..
Ari tu Mak Lang MUIZ bagi byk mangga muda kat ibu..
Ari tu ibu dah buat sambal belacan..
Pstu dok fikir apa nak buat lagi ngan mangga muda nie..
Mencicah on ibu dah buat..sampai nyillu2 lah gigi..
Ibu dan babh memang minat makan mamngga muda..
atau ada org panggil pelam telur..
Walaupon masam..makin lama makin sedap..
kecur pulak air liur ibu..
hihihi...

Dah byk sgt..ibu pon buat jeruk..
jeruk yg tiada bahan pengawet tau..
home made..
sedap di makan sejuk..

jom tgk cara2 buat jeruk mangga..

Nie la rupa mangga..klu sapa2 tak kenal..hehehe..
step 1 : Basuh dulu buah mangga nie..tuk buang getah..

Step 2 : Kupas kulit mangga..
tak mau kupas pon takpe..

Step 3 : Potong buah mangga..ikut la nak potong cara mcm mana..

Step 4 : Lumurkan dengan garam..dan tutup bekas rapat2..dan simpan dlm peti ais semalaman..

Step 5 : Masak air gula..ikut la nak manis mana..dan tunggu sejuk..

Step 6 : bila air gula dah sejuk..buang air garam terlebih dulu..tp jgn basuh tau..
pastu boleh masuk pula air gula dan simpan dlm peti sejuk semalaman..

dan boleh la di makan..
senang kan..???

..." SELAMAT MENCUBA"...


Klu kecur air liur..ibu mintak ampun..
cepat2 cari mangga..pesanan dr tuan punya blog...hihihihii..






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails