Teman-teman Setia

25 June 2012

Cucur Menggi + Sos Mayonis Berkari


Salam semua..

Ari tu macam malas nak mkn nasi..
Memula plan nak mkn menggi..
Last2 cipta menu sendiri.. Lagak mcm master chef..
Hehehehe..

Tgk la nama menu pon mengalahkan masterchef..
Propa sungguh..!!!

Ibu ada post kat fb..ramai yg bg komen..
Pastu kat opis pon ramai tanya..
Psl menggi ibu buat cekodok..
Ibu main try & error jer..tp rasa dia..mmg best..
Tak mengecewakan..

Jom..tgk resepi..


Bahan-bahan

- Menggi
- Tepung Gandum
- Kentang
- Ikan Bilis
- 1 Biji bawang besar
- Lobak Merah
- Cili Besar
- Garam
- 1 biji telur
- 1 sudu baking powder
- Minyak Masak

Cara-cara

- Menggi di rendam dgn air panas sampai lembut,lepas tu di toskan
- Sayur2 dan bawang di hiris2 ikut suka
- Ikan bilis di rendam dgn air panas, toskan dan ditumbuk
- Campurkan Semua bahan, gaul sampai sebati dgn air suam
- Perasakan dgn garam
- Panaskan minyak dan sedia untuk di goreng

* Adunan jgn terlalu cair dan jgn teralu keras
* Jika suka menggi rangup semasa di gigit,jgn terlalu lama di celur
* Ikan bilis dan sayur2 boleh di tukar ikut selera masing2..

Untuk Sos

- Sos cili, letak mayonis dan taburkan serbuk kari
- Jika menggunakan Menggi perisa kari..
perencahnya di letak dlm bancuhan tepung sedikit dan selebihnya boleh di taburkan semasa menghidang sos..

"SELAMAT MENCUBA"


Published with Blogger-droid v2.0.4

1 comment:

syanasaid said...

kretip
bolehla aku try pas ni :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails