Teman-teman Setia

16 April 2014

Lauk Ekspress ~ Ikan Pekasam + Ulam Timun

As Salam..

Nie kisah balik keja semalam..
Bila dah lapar sangat..pastu semua haiwan2 dok membeku dalam peti sejuk..
Jln paling mudah..
Goreng ikan pekasam, tumis cili api + bawang + tomato..curah atas ikan..
Potong timun..SIAP!!!
Laju sungguh ibu menyuap nasi..
huhuhuhu..

Sesekali dpt lauk ekspress camni..mmg betul2 bukak selera..
Igt nak cicah timun sama budu..
tp badan dah gigil2 rasanya lapar nasi..
kena dgn nasi panas..Bertambah2 ibu makan..
peh..mmg best..mmg layan..
punya nak cepat..sampai masak nasi guna air panas tau..
Cuba try test..mmg nasi cpt di masak..
ni bg kes sampai tahap kebulur mcm ibu muiz..
hihihihihi..


Nie lauk mmg ada kickl la..
Mmg gabungan yg mantop + meletop..
Akhirnya..ibu tersandar kekenyangan..

Alhamdulillah...





14 April 2014

Laksa

As Salam..

Nie menu lunch semalam..
Plannya..mcm malas nak masak..sebab pagi tu..ibu buat nasi lemak..
Nnt  entry lain ibu cerita kisah Nasi lemak pulak..
Lepas bekfes nasi lemak..mata pon kuyu layu jer..
Belum sempat baring..babah mintak sodokkan rambut..
So..mari kita menggondolkan rambut 2 hero ibu tu..
Kejap ibu jd chef..kejap ibu jadi barber..
Serba bolehkan ibu nie..
hihihihi..
(tak malu puji diri sendiri)

Lepas siap semua..ibu pon meluruskan pinggang..
tetiba mcm tingin pulak nak makan laksa..
Buatnya bukan susah pon..
tp bahan semua takde..malas pulak nak ke kedai..
nak gi beli laksa yg dah siap..asyik tak kena jer ngan tekak ibu..
tp bila mengenangkan tak lama lg nak berpantang..
Pastu lepas pantang pon kena berpantang makan laksa..
Gigih jgk la ibu buat..apa lg..mari kita ke mydin beli bahan
Nasib baik babah byk membantu..
ringan ckit keja ibu..



Dlm 2 jam..siap sudah laksa ibu...
yg lama nak tunggu laksa tu lembut..sbb ibu beli laksa kering..
Antar umah mak ngah dan mak lang muiz ckit..
Belennya Berulang2 ibu makan tau..
dr lunch bawa ke petang..dinner pon ibu belasah lagi..
Baru puas hati..

Nie ada belen cikit lg dlm peti ais..nnt balik boleh panaskan..
Dan melantak balik..
hihihihihi..






#35weeks ...ibu menghitung ari...
semoga di permudahkan segalanya...
Amin

10 April 2014

Nasi lemak jam 11.30 malam

As Salam..

Nie nak cite kisah bujang KAMI pulak..
Bujang KAMI nie mmg suka makan nasi lemak..
tp satu ari tu..dia boleh mintak nasi lemak ari dah malam..
pada hal..dinner td dia dah makan mee sizzling..

Puas ibu pujuk..esok ibu belikan..tetap gak nak malam tu jgk..
Last2 ibu kata..jom...kita gi makan nasi lemak kat kedai..
Tak mau..saya nak ibu yg masak..
adoyai..pujuk jugak pelan2..dah malam la muiz..
pukul bape izz nak makan..
last2..merajuk..tegur tak mau..muka masam jer..
Ibu plk jenis tak sampai hati..

Pujuk babah pulak suruh gi kedai beli kelapa parut..
Nasib baik babah menurut perintah..
Babah blk bawa kelapa parut..siap daun pandan lagi..
terus ibu bertungkus lumus masak nasi lemak..
demi yg tersayang..
Udahnya dekat kul 11.30 malam baru dapat makan..


Yg buat ibu menurut perintah tu..sbbnya..memang muiz makan betul2..
maksud ibu..dia bkn mintak main2..
mmg berselera dia makan..

nasib baik muiz nie jenis tak mkn sambal..
klu idak nak tunggu sambal masak..entah kul bape..


siap tambah pinggan yang kedua..
siap ckp..sedap ibu masak..
tp klu dlm daun lg sedap..
dah malam sayang..mana nak cari daun pisang memalam nie..

lepas tambah pinggan yg kedua.. muiz boleh ckp...
mata saya mcm tak boleh bukak la ibu..
sebenarnya dia dah menagntuk..
jam pon dekat kul 12.00..
dah la esok sekolah..
lepas mkn..terus lena bujang kami tu..kekenyangan agaknya..
hihihiihih


Pagi esok..siap request nak bawak bekal gi sekolah..
nie la rupa bekal MUIZ..


Pagi esoknya..ibu bangun awal cikit..masak sambal..
untuk bekalan ibu dan babah pulak..

Demi anak kan..
ibu turutkan..
hihihihi..
ibu dah siap ajar babah..cara nak masak nasi lemak..
mana tau ibu dalam pantang nanti bujang request pulak kan..
pada babah..good luck!!!







Gi Muzium Coklat

As Salam..

Lama blog terabai.. mood tuan blog tenggelam2 timbul jer..
Walaupon tak berpdate..tp..tiap ari ibu rajin buat blog working..
Saje baca isah2 kengkawan..

Nie kisah ari ahad ari tu..
Ari sabtu..KAMI tak ke mana.. sbb babah join gotong royong kat area umah kami nie..
So..ari ahad..keluarlah dr sarang..
Sian plk tgk MUIZ.. memerap jer kat umah..

KAMI ke destinasi Muzium Coklat kat Damansara..
lawatan sambil belajar utk MUIZ..
hihihihihi..


KAMI baru sampai..
Masuk percuma ye..


Ibu dah anak bujang berpossing..



Berpossing lagi..


Beria MUIZ nak belajar cara cairkan coklat..
Sampai suruh babah dukung dia..


Giliran babah plk berpossing..


Bilik pembuatan coklat


Dalam nie pon ada kedai yg jual coklat gak..
mcm kat Langkawi tu...mcm2 jenama ada..
tp idak la murah mcm kat Langkawi..
Murah ckit berbanding kat pasaraya..


Ni hasil rempatan KAMI..tak beli byk pon..
sekadar tuk kudapan dalam keta jer..
Kit Kat tu..feberet MUIZ..
Yg brand Loacker tu..mmg sedap..nyesal plk tak beli 2...



Ada gak Cafe..kebanyakan jual produk2 coklat jgk..

Muzium nie kecik jer..
Insyallah..tak penat pon berjalan..
Kejap jer..abis dah KAMI tawaf..
tu pon amat bermakna buat MUIZ..byk ilmu yg telah di ajar..
mcm2 MUIZ tanya..

untuk maklumat lanjut..
boleh refer di SINI..

http://chocolatemuseum.my/


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails