Teman-teman Setia

30 April 2013

Pizza Sempoi

As Salam...

Dah bekfes..??
Ibu Alhamdulillah..sempat berbekal ari ni..
bekfes Nasi Goreng home made..
Minum plk Milo Ais..
Mmg kenyang sgt2 la..

Ari tu belek2 blog Cik Mat..
Terjumpa dgn resepi Pizza nie.. tgk mcm senang jer..
Harus di cuba..

So..Nie la dinner KAMI mlm td..
Pizza yg sgt2 sempoi..tp sedap..
Kuar oven terus mkan..berebut2 KAMI 3 beranak..
KAMI semua mmg peminat pizza..



Nie rupa Pizza sebelum di bakar



lepas kuar oven..
Tak sempan nak potong..terus kena terkam..
Sgt marveles..
hihihi.

So..nie ibu share resepi Pizza sempoi nie..
Resepi asal Dr Cik MAt Gebu..tp ibu ada buat sedikit olahan..



PIZZA SEMPOI

BAHAN-BAHANNYA :

2 keping roti pita
2 batang sosej ayamas * Ibu tambah Crab Stick
1 biji tomato
4 camca besar penuh sos tomato * Ibu guna sos prego
2 camca besar sos cili
Beberapa biji bawang jeruk (optional) *ibu ganti dgn Cili benggala
Parutan keju mozarella secukupnya  *ibu tambah dgn Cheddar Cheese
Sedikit hirisan herba basil segar (optional) * Ibu guna Oregano
Sos kegemaran anda untuk dimakan bersama pizza

CARA MEMBUATNYA :

1. Celur sosej, kemudian hiris sederhana tebal. Tomato dibuang biji, kemudian didadu kecil bahagikan kepada 2 bahagian (sebab nak buat 2 keping pizza orang malas). Ketepikan.

2. Panaskan oven pada suhu 180C, ambil sekeping roti pita, sudukan 2 camca besar sos tomato dan 1 camca besar sos cili, ratakan. Tabur 1/2 bahagian hirisan sosej, 1/2 bahagian tomato yang didadu, sedikit bawang jeruk yang dibelah. Tabur keju mozarella rata2. Buat kaedah sama untuk baki bahan2.

3. Bakar selama 10 - 12 minit atau hingga keju mencair dan menjadi sedikit keperangan. Keluarkan dari oven dan tebur hirisan herba basil segar, hidangkan panas bersama sos kegemaran anda. Sedap dimakan suam..






29 April 2013

Banana Chocolate Hot & Roll ~ Pilihan MUIZ

As Salam

Balik keja ari Jumaat lepas..saje ngelat tak mau masak..
Tekak nak mkn subway..
Jadi balik kerja terus gi terja Plaza Shah Alam...

Ronda-ronda dalam tu..cuci mata..
Sekali bujang ternampak kedai hot & roll nie..
Mmg feberet dia la..
Sampai berdiri kat kerusi tgk org tu masak... 




Banana Chocolate pilihan hati MUIZ..
dah dia mmg penggemar BUAH..


Lepak2 kat kedai nie sambil tunggu bujang abiskan Hot & Roll dia..


Sekeping Hot & Roll nie..
Dia makn sorang...
hebat anak ibu..


"Sedap..best sgt2"..bising mulut dia kat situ..
Sampai cashier kat situ pon senyum jer tgk keletah MUIZ.. 


Mulut penuh pon sebuk nak bercakap..

Balik igt dah kenyang mkn banana chocolate..
Sampai umah mintak mee sup..
Buat kata babah..yg makan td desert la bu..
OK..fine..
hehehehe..

Happy bujang tgh selera mkan skrg nie....
Syukur Alhamdulillah...


Ayam Kicap ~ Janji Ku Pada Mu..

As Salam...

KAMI baru balik dr PD..
Holiday suprise from babah..
Ibu pon tak tahu menahu langsung pasal holiday nie..
Next entry la ibu cite ye..

Sampai umah..badan rasa letih sikit la..
Igt nak bermalas-malasan..
tp udah berjanji ngan bujang..
Bujang sebuk nak ayam masak kicap..
kena lah tunaikan...

Sampai2 jer..terkam peti ais dulu.
Kuarkan segala apa yg hendak di masak...
Sementara tu..gi mandi..solat asar dulu..
Pastu bertempur di medan dapur..
hehehehe..



Nie la dinner kami ari nie..
- Ayam Masak Kicap
- Sayur Kangkung + Cendawan goreng belacan
- Tempe Goreng
- Sambal Tempoyak Goreng


happy bujang dpt mkn ayam kicap air tangan ibu..
Siap ckp.."sedapnya buu..'
terharu ibu nak..huhuhuhu..

Bila anak makin membesar..maka bertambah besarlah tanggungjawab ibu..
Tingat time Izz mintak ayam kicap..terus rasa sayu..
mcm tu la perasaan Mak kita sendiri..
pabila anaknya tingin nak makan itu ini bila balik kampung..
Tanpa byk ckp..terus mak kita buatkan..

betul tak...????

Ronda-ronda Putrajaya

As Salam..

Lepas jer habis lunch di tmn warisan..
Terus gi ronda2 putrajaya..
Hajat dihati nak naik cruise..
Tp masa tu..punyalah ramai umat manusia..
tak tahu dtg dr mana..

babah try tanya kat kaunter..
dia kata klu sanggup tunggu..dlm 2 jam lagi..
Oh..tidak..!!!
Ibu rasa badan ibu dah melekit satuua ri berjalan..
Idak sanggup nak tunggu..
lenkali la saje MUIZ..

So..lepak2 jer la kat kawasan situ...


Layan MUIZ main play ground 


Semua org ko tegur ye IZZ..
Awak mmg peramah...



Tak dpt naik cruise..naik nie pon jadi la kan..


Muka mencuka..ibu ajak balik..
Izz nak main lagi..


Amboi muncung...boleh buat sangkut baju..


Takde mood dah bujang...
Muka mencuka jer...



Ga,bar kat banner cruise jer la..


Malas dah Izz nak layan ibu..
saya nak main taman lagi...


Belakang tu masjid putrajaya..


Klu dah berdukung tu..
paham2 jer la..



Possing ngan ibu plk...


Muka ada senyum ckit..
ibu dah janji nak belikan ais kim..
hehehehe...



Ok...masa untuk pulang ke pangkal jalan..
Hari pon dah ptg..badan pon sudah melekit...
Ayuh kita pulang..
lenkali kita jenjalan lagi...



25 April 2013

Udang Ketak Goreng, Telur Bungkus, Hati Ayam Masak Kicap & Terobok Masin


As Salam...

Tajuk kat atas tu la menu KAMI malam nie..
Kehabisan idea nak masak apa..
Mcm byk menu ulangan jer..

Biasalah ..ibu masak selalunya ikut selera babah...
Dah itu yg babah minat..
buat hari2 pon takpe..
Abis tu..tiap kali ibu tanya..
tiap kali tu la menu yg sama babah dok ulang... 
jadi..ikut jer la apa yg dia selera..



Apa yg ibu selera..??
Terobok masin tu yg buat ibu selera..takyah lauk lain dah..
mkn nasi pepanas..mmmg kena dah..
hehehehe..

Pernah dgr udang ketak..??? ada gak yg panggil udang lipan...
Isi mmg manis..ikut musim gak udang nie..
Time musim..mmg besar2..yg besar2 tu la byk isi..
Yg kecik2 kurang isi dia..
petua nak masak..jgn di buang kulit..klu idak..maka berteraburlah isi udang dlm kuali..
nnt takde apa yg tinggal..

Selalunya cara masak hanya di goreng atau di rebus...
Ibu suka goreng gaul garam kunyit jer..
Ralit sungguh mkn udang ketak nie..
tp hati2..kulit dia agak keras dan tajam..

Gedik Santai di Tmn Warisan,Putrajaya

As Salam...

Lepas perut dah penuh..
Apa lagi..masa untuk menggedik...
Possing time...
Yg  nie serah pada bujang..dia mmg suka aksi possing nie..
hahahaha..



Geram tgk dia masa nie..
kecik besar,kecik besar..ibu tgk..





Ibu pon harus join sama..
baru adil..


menggediks kat sini plk..


letih la tu..



Harus gambar bertiga..




Try buat 'love'..




Masa nie kelakar sungguh..
Ibu dna babah buat love..pastu IZZ pon nak buat gak..
tp tetiba camera dah snap gambar..


terus merajuk...


Masa nie tgh merajuk lagi..
Pastu Izz kata..babah tak payah la..
cbuk aje..
hehehe..


Buat love ngan ibu..baru senyum balik..
eeiii..tak malu..


Masih try buat love lagi...




Masa nie nak gi kat keta dah..
Nak jelajah Putrajaya...

Nama jer dok kat selangor..tp Putrajaya jarang benar kami pegi..
pada hal kat sana mcm-mcm ada..





Muiz vs Buah..

As Salam...

Nak cite pasal bujang plk..
Bujang kenit ibu yg makin ari makin cerdik..makin bijak..
Sampai sau tahap..ibu tak tau nak jwb apa soalan yg dia tanya..

MUIZ nie mmg suka sgt makan buah..
Start dr kecik mmg buah feberet dia..
Klu gi pasar malam..nampak jer buah..mcm jumpa duit selonggok kat jalan..
Terjerit2 surh ibu belikan..
Sampai senget bahu ibu bwk buah tau MUIZ..

Selalunya buah feberet MUIZ..
Betik, Pisang, Apple, Kiwi, Dragon Fruit, Oren. Anggur..
MUIZ nie plk klu mkn buah..dia hadap sensorang..
Satu malam boleh abis 5 biji oren yg besar.. klu dia hadap anggur..beli 1/2 kilo..
dpt la ibu merasa sebiji dua..
yg tak tahan tu..betik..dia boleh mkn sebiji OK...
Ibu & babah nak mintak sepotong pon tak bg...

Klu pisang sesikat tu..dia boleh habis dekat pasar malam tu jer..
tak sempat bwk balik rumah..
Kekadang jd kedekut plk ibu..
Kena sorokkan plk dlm peti ais..
Mmg dia hadap betul ngan buah nie..



Geram jer rasa masa nie..
Dia ngadap time ibu kupas buah betik nie..
Ibu nak rasa segigit pon..dia boleh ckp..
"tak payah..!!..nnt abis lah papaya MUIZ.."
telan air liur ibu tau..
Rasa mcm nak lari batu belah batu bertangkup jer..
huhuhuhu..



Berat buah betik nie sekilo lebih tau..
Mlm tu..dia abis sorang2..
Ibu ngan babah sempat rasa 2 hiris sorang jer..
tu pon MUIZ kata ambik yg kecik..yg besar IZZ punya..
huhuhuhu



Mmg suka potong mcm nie..
Izz kata ada bintang kat tgh tu..
Tak sempat papaya ni nak sejuk2 dlm peti ais..
Abis bujang ibu makan..

Takpe la MUIZ..mkn la selagi MUIZ larat..
Lagi pon buah takpe..senang nak membuang..
lg pon ada vitamin juge..
kaya tokey buah tiap minggu..sampai kenal dah ngan kita org..


Lunch di Taman Warisan Putrajaya


As Salam...

Lepas MUIZ berendam main air tak hengat tu...
kat entry INI ..
Perut pon sudah berdongdang sayang..
Tingat pulak kat Roti John yg femes itu..
Jom..kita gi Taman Warisan Pertanian...


Bergambar sekeping dulu..
Mood bergambar ke laut..
Perut udah minta di isi.. Kang perut dah penuh..kita buat aksi gedik..
hehehehe..


Nie la gerai dia...
Unan Roti John. pernah keluar kat JJCM..
Gambar kat atas nie..ibu pinjam En. Google..
TQ En. Google..
Ibu x sempat nak ambik gambar kedai..
gambar makanan ibu sempat ambik...



Nie la rupa Roti John Unan tu...
Bagi ibu..OK la..cuma kuat rasa marjerin...
Sbb time dia masak mmg byk letak marjerin...tp isi dlmnya mmg mantap..
Rotinya lembut jer...


Kat sana ada sate jgk..Sate Hj Samuri..yg femes jgk kat kajang tu..
Order 10 cucuk..ayam 5 cucuk, sate perut 5 cucuk..


Yg nie plk Coconut shake...
Mmg terbaeekkkk...sedapnya...

MUIZ plk mkn nasi ayam..
Nasi ayam x sempat berpossing..sbb bujang dah sgt2 kebulur..
mcm anak burung jer..suap abis..suap abis..
Tau lapar..ingatkan nak berendam sampai ptg..

perut pon udah kenyang..
Jom..kita berpossing...
Next entry ye..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails