Teman-teman Setia

28 February 2011

Lunch Ari Tu..


hati mesti mau ceria..betul tak..???

Nie kisah lunch ari sabtu ari tu..
baru berkesempatan ibu nak cite..
ari sabtu..mood off nak update blog..
ari nie mood baru nak mula panas..

Ari sabtu...kami tak ke mana..
lagi pon bujang tak berapa sehat..
badan bujang on off panasnya..
bila bagi makan ubat...nampak kebah cikit..
tp aktifnya..mcm org tak demam..

pagi sabtu..ibu tak buat bekfes..terus buat lunch..
sebab ibu lambat bangun..hehehe..kantoi...
biasalah..ari sabtu..bangun lambat cikit..
tu pon tak lambat mana..
bujang sibuk harming lagu twinkle2 kat telinga ibu..

so..inilah menu kami...
babah sebuk nak makan petai belalang..
ambik kat tepi JPJ, Padang Jawa tu..
dah babah tingin nak..ibu ikutkan jer..
tp ibu tak minat la..ibu suka petai biasa tu lagi..
babah jer yg beria makan..


Nie rupa petai belalang tu..
byk khasiat petai belalang nie..
buat ulam pon boleh gak..


Ibu buat sambal jer..
buat mcm sambal petai biasa tu..guna cili padi..

dan menu tuk bujang sekali..
ayam masak kicap..


23 February 2011

CONTEST NAMA BABY SAYA













Nasi Goreng Ibu..


As-salam..
hai semua...dah makan malam...?
Ibu makan awal malam nie..
Sebab hanya buat Nasi Goreng jer..
Senang, tak yah fikir buat lauk lagi..
Makan pulak ngan kopok ikan..
lagi menambahkan selera..
Kopok ikan made dr kelantan tu..
kirim kat member..masa dia balik bercuti kat kelantan ari tu..

Ibu suka kalau makan nasi goreng letak sayur byk2..
pastu sayur tu tak mau over cook..
masak sedang2 jer..
rangup bila di gigit..tu yg buat lagi syok nak makan tu..
Ari nie ibu letak sayur, kacang panjang, kacang kelisa dan kobis..

nie la rupa nasi goreng ibu..
MUIZ punya pon nasi goreng gak..
Nasi goreng kicap + telur tuk MUIZ..
tak sempat ambik gambar..biasalah MUIZ..
tak nyempat2..bising mulut nak makan..
dah makn senyap..hehehe...




Skrip Filem yang Tereksiden

Yang ni babah Muiz pulak yang mencoret.. Lama tak menulis di sini...

Tersekima ngan ayat-ayat penghantar email yang menulis di sini... Boleh tengok...
Bagi kami sekeluarga, sorang pon takde yang nak tengok citer macam tu.. Sosial sangat..
Tak sesuai untuk tontonan keluarga... Setakat nak menegur penghantar email tersebut...
Saya pon bab agama bukan pandai sangat, tapi basic camtu, insya-allah boleh faham..

1. Bab cerai dan edah...
- Kalau talak dilafazkan masa perempuan tengah mengandung, hukumnya SAH... tapi haram hukumnya... Dan kesan daripadanya, tempoh edah panjang, iaitu sehingga anak dalam kandungan itu dilahirkan...

2. Bab Kahwin pulak...
- Lelaki tak perlu tunggu edah perempuan yang diceraikan tu habis baru dia boleh kahwin lain. Dengan erti kata lainnya, lelaki mana ada edah...

3. Bab ucapan Innalillah..
- ucapan tu boleh diucapkan dalam hati.. dan tidak terhad kepada kematian sahaja.. Sekiranya ditimpa mala petaka, atau sakit juga boleh diucapkan ayat ini.. Kalau diucapkan kepada bukan Islam juga boleh diterima sekiranya kita menganggap ucapan itu adalah sebagai tazkirah kepada diri kita sendiri dan bukanlah merupakan doa kepada bukan Islam itu tadi..

Seterusnya, bab Skrip tereksiden ni, saya perhatikan dari zaman filem P.Ramlee sendiri ada skrip tereksiden jugak... contohnya seperti di bawah..

Filem Nasib Do Re Mi...
-Ketika Bapak Nora (Mahmud June) hendak pergi ke Malam Pesta Muda Mudi, dia telah menggunakan alasan pergi mendengar Syarahan agama. Tetapi ketika Isterinya dapat tahu melalui telefon, sambil mengeluh dia telah tersebut yang suaminya kata ada Mesyuarat.

Untuk kesilapan Filem-filem terkini, boleh tengok kat sini..

-Babah Muiz-

22 February 2011

Mee Goreng Buat Dinner..

Sempoi sangat2..Mcm mee goreng tak cukup bahan jer..
Rencahnya cuma fish ball dan telur saje..
takde haiwan pon..maleh nak letak..
lagi pon semua haiwan takde dlm esbok..jadi letak yg ada jer..
biasa la..hujung2 bulan nie..esbok pon kosong jer..
stok telur jer yg byk...hehehehe..

Tuk bujang lak..
Mee sup jer..tu pon tak sempat ambik gambar..
dah kena baham..hehehe..
bujang lapar agaknya..terjerit tak nyempat2..
sup pon ibu buat letak fish ball saje..
sempoikan menu malam nie..
boleh la buat alas perut..





21 February 2011

Menu Malam Nie..


No idea sebenarnya..dah sampai kedai..baru terlintak nak masak apa..

Kengkawan jgn la jemu baca blog ibu ye..
hanya penuh dgn aktiviti makan jer..
ibu bukannya pandai sgt masak..
boleh la buat jamu kami sekeluarga..
saje berkongsi idea..tuk para2 ibu cari idea tuk menu..
kekadang mmg penat fikir menu apa yg nak di masak..
ibu pon blog walking cari idea menu tuk masak..

OK la..meh layan menu kami sekeluarga malam nie..
sekarang kena fikir menu tuk MUIZ sekali..
so..tercipta la menu di bawah...


Sotong Masak Kicap

Tempe + Kentang Goreng

Telur Masin yg tak berapa masin..
best..buatan org Muslim nie..di jamin halal..


yg terjerit tak sabar nak makan..comot betul..
berselera makan malam nie..sonok ibu..
penat pon tak terasa..



20 February 2011

ROTI GORENG RANGUP..






contest 'aku & buaian'







Pegi I-City..


As-salam..
Kami ke I-city lagi..
Seingat ibu..nie kali ke-4 kami dah ke sana..
2 kali pegi masuk free, sekali masuk RM 2.00 dan yg mlm nie satu keta RM 10..
Saje bwk MUIZ tgk cantik..sibuk jer dia klu lalu kat situ..
sibuk cakap..cantik..cantik..cantik..

bagi ibu..walaupon dah bayar RM 10..
takde apa yg menarik..sama jer..
memanag la dah byk perubahan..
tp ada sesetengah tempat kena bayar pulak lagi..
boleh la..nak bwk bebudak..


dan malam td ibu pon ajak la babah gi..
Tahun nie ibu tak buat celebrate besday MUIZ besar2an..
Cukup la sekadar sambut sesama keluarga jer..
so..ibu ganti ngan bwk MUIZ gi jalan2..
dan gi I-City salah satu tempatnya..
insyallah..ada ada masa kita gi jalan2 tempat lain pulak..

Kat I-City memang susah nak kawal MUIZ..
berlari ke sana sini..puas ibu ngan babah kejar..
bukannya takut org..ibu yg takut..
ish..MUIZ nie...nie bukan kat umah tau..

nak ambik gambar lagi la susah..
tak mau bergambar..semua tak mau pandang camera..
sebuk nak berlari..dan mulut tak lepas ckp..cantik..cantik..
bila pegang..sebuk nak memboloskan diri..
dan nie jer gambar2 yg sempat diambil..
itu pon setelah ibu audit..nie jer yg lepas dr audit sirim..hehehehe..

tiket masuk..satu keta RM 10..

Ibu yg excited..anak buat tak tau jer..

tgk..langsung tak mau pandang camera..

Bujang yg tak mau duduk diam..

sampai kena pegang kaki..baru tak dpt memboloskan diri..

ini org salji..

tgk..mau lari lagi..kena peluk kekuat...baru boleh possing..

MUIZ ngan babah pulak..mata pandang lain..
sibuk tgk kuda..

nie pon sama..puas la ibu panggil..MUIZ..MUIZ..
buat tak tau jer..

MUIZ naik kuda..

Naik dolphin pulak..

babah ku pulang dr kota..babah ku belikan kereta..
kereta kecil warna merah..boleh ku bawa ke sekolah..
hehehe...

ibu dan anak..possing lagi..

hensemnya anak ibu...

Aksi duduk kat tanah..

yg nie pulak aksi melompat lebih tinggi..

nie aksi..ala2 hindustan..peluk tiang..

babah dan bujang lagi...




19 February 2011

Apam Coklat Utk Minum Petang




Masa tuang dlm acuan..
di sebabkan ibu takde acuan kuih lompang..
so, ibu gunakan bekas kecik2 tu jer..

dah siap masak..

Gambar apam coklat ibu..close up..

Amboi..sedapnya..
sonok ibu masak..klu ada yg nak makan mcm nie..
penat pon tak terasa..

comel la tu..buat muka camtu..

APAM COKLAT by Alma MyR

Bahan:-
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan air
  • 1bj telur
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 atau 2 sudu besar serbuk koko

Cara-Cara:-

  1. Panaskan pengukus yg berisi air hingga mendidih.
  2. Mix semua bahan2 menggunakan mixer atau nak lebih mudah lg boleh gunakan blender.
  3. Masukkan dlm acuan lompang dan kukus hingga masak lebih kurang 10 - 15 minit. Mudahkan...!

Lauk Sempoi Untuk Lunch..




Sambal Sardin + petai..

pernah makan tak lauk mcm nie..cuba la..memang sedap..
lelagi..buat pedas2..
makan ngan nasi panas2..memang terangkat..

Telur Mata Masak Kicap..

Lauk feberet MUIZ nie..makan bertambah2..
klu dpt lauk nie..

Tempe Goreng Tepung..

Syukur..kenyang kami sekeluarga..
jimat dah tuk ari nie..
Petai bwk dr kg..nenek MUIZ yg bagi...
ada yg malu ngaku tak makan petai...
buat apa nak malu..bukan benda tak elok pon..
ibu ngaku jer..semua ulam ibu balun..
janji halal di makan...
kan ibu..
"ASAL DR KAMPUNG.."

hehehe.. :) :) :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails