Teman-teman Setia

31 January 2011

Kuih Cara Manis


As-salam..
Ibu memang peminat setia kuih tradisional..
Ari tu..ibu ada buat kuih cara manis..
Acuannya nenek MUIZ yg bagi kat ibu..
sebab ibu belikan nenek acuan kuih cara yg baru 12 lunag..
so, yg 6 lubang nenenk bagi ibu..

Tp kalau kat kampung..
nenek MUIZ lapik dgn zink, pastu etak pasir..
baru letak acuan..
di sebabkan tak tahu nak cari pasir kat mana..
so..ibu letakkan jer acuan atas dapur gas..
tp kena api yg perlahan tau..
sebab kuih cepat masak..
nnt tepung tak masak..tp kuih dah hangus..
Nie la rupannya kuih cara ibu..



Bahan-bahan [ by Zana dan nenek MUIZ ]

1 cwn tepung gandum*
1 cwn santan*
1 biji telur*
sedikit garam*
pewarna hijau & paste pandan*
2 sudu minyak masak*
Minyak secukupnya
Gula secukupnya
Daun pandan utk menyapu acuan

Cara-cara

• Masukkan bahan * ke dlm blender n blender sehingga sebati.

• Panaskan acuan dgn api yg kecil,sapukan minyak pada lubang2 acuan.

• Tuangkan bancuhan ke dalam lubang acuan.

• Masukkan sedikit gula (1/2 sudu kecil) pada setiap kuih yg separuh masak.

• Tutup acuan dgn penutup periuk n biar hingga masak. Ulang sehingga habis

30 January 2011

MUIZ dgn Mainan Baru..



As-salam..
Ari nie nak cite pasal bujang lak..
ari tu ada gi main bowling..nnt boleh baca kat SINI
sejak peristiwa tu..
MUIZ mcm dah jatuh cinta lak..
pantang lalu kat bahagian mainan..
sibuk suruh belikan set bowling..

Dah bujang minat sgt..
Babah pon belikan la..
tak sabar2 nak main..sibuk suruh bukak kat situ jgk..
sampai nak bayar pon ngamuk..
apa la MUIZ nie..segan ibu tau kat cashier tu..

Sampai kat umah..
memang bujang excited..
main sampai berpeluh2..gelak2..suka sgt ibu..
pandai dah main sendiri..siap tepuk tangan lagi..
nie antara gambar2 MUIZ yg sempat ibu ambik..


memula..kita susun pin bowling dulu..

susun elok2 tau..
tgk pipi anak ibu..makin tembam..
dah demok..hehehe..

baling bola dgn semangatnya..

tinggal 1 pin lagi..teruskan membaling

mcm pro jer..hehehe..
ibu suka...

muka tersenyum tanda kepuasan..

so sweet..sonok tgk anak ibu tersenyum..
mana tau boleh jd wakil malaysia satu ari nnt..
ibu boleh tumpang senang..hehehe...
insyallah..

25 January 2011

Agar-agar sirap laici


Yg nie pulak entry khas tuk madam wong..
Agar2 nie..ibu pernah bawak masa ada jamuan kat dept. ibu..
lama dah..dlm 2 tahun yg lalu..
so..smlm Madam Wong mintak kat ibu resepi..

ibu pon lama dah tak buat..
last ibu buat masa majlis bacaan yaasin
sempena ibu nak bersalin 2 tahun lepas..
MUIZ pon dah nak umur 2 tahun..
Acuan pon ibu tertinggal umah nenek MUIZ..
nnt bila ibu teringat...nak bwk balik la acuan ibu..
so..tuk Mdm Wong..selamat mencuba




AGAR-AGAR SIRAP LONGAN [sumber kak rinchan]

Bahan-bahan:
20gm agar-agar kering (Jelly strip)
1 tin longan
*
4~5 cawan air
2 sudu besar gula pasir (Adjust manis ikut selera)
4 sudu besar sirap merah (Rinn guna syrup F&N) + 2 sudu susu

Cara-cara:
1. Didihkan air dan masukkan agar-agar. Kacau sehingga agar-agar larut.
2. Masukkan gula pasir dan kacau lagi sehingga gula larut.
3. Keluarkan sebahagian agar-agar cair dan asingkan ke dalam mangkuk
dan campurkan dengan 1/2 tin air longan dari tin.
4. Sementara itu, susun 3 biji buah longan ke dasar setiap acuan agar-agar.
Curahkan bancuhan agar-agar dan air longan tadi setakat menenggelamkan
buah2 longan. Biarkan separuh keras.(Jgn sampai terlalu keras kerana ini
akan mebuatkan ia tidak melekat dengan agar-agar sirap merah nanti)
5. Campurkan sirap merah ke dalam lebihan bancuhan agar-agar asal tadi.
Kacau rata dan tuangkan ke dalam acuan berisi buah longan dan agar2 putih
berperisa longan tadi.
6. Biarkan sejuk dan boleh dihidangkan.

Nota :
1. Jika tiada acuan-acuan kecil, boleh gunakan acuan besar. Cuma susunkan saja
buah-buah longan di dasar bekas. Tuangkan agar-agar putih berperisa longan. Biarkan
separuh keras..baru tuangkan agar-agar sirap merah.
2. Lebih elok ditapis larutan agar-agar ini sebelum dituang ke dlm acuan.
3. Boleh juga menggunkan serbuk agar-agar sebagai ganti jelly strip.

* fieza ganti Longan dengan Laici..
pastu tambah selasih yg telah diremdam dgn air panas..

T.Q Mak Lang




24 January 2011

Dinner tuk bukak posa..



Kena bayar hutang pelan2..
klu berkesempatan..insyallah..setiap ari isnin dan khamis..
ibu nak puasa..lelama abis la hutang...
yg bestnya, babah pon ikut ibu berpuasa..
so, masa bkk posa..boleh bukak posa sama2..

so..inilah menu kami tuk bukak posa td..
kenyang..alhamdulilah..
berselera sungguh..lg2 dpt mkn budu..
memang terbaik..



Kari Ayam + Kentang

Resepi Kari Ayam Ibu MUIZ yg sgt simple..

Bahan-bahan

- Ayam
- Kentang
- 3 ulas bawang putih - 5 ulas bawang kecil - 1 inci halia [semua di tumbuk]
- serbuk kari ibu guna babas 1 peket kecil
- 1/2 sudu serbuk kunyit
- 1/2 sudu kecil serbuk cili
- 3 sekawan [kayu manis, bunga lawang, buah pelaga]
- sedikit minyak tuk menumis
- santan pekat dlm 1 cawan
- 1/2 cwn air asam jawa

Cara-cara..

- panaskan minyak - masukkan 3 sekawan - tumis bahan yg di tumbuk - masukkan serbuk kari, serbuk kunyit dan serbuk cili - letak air dlm 1/2 cawan - tumis hingga garing - masuk ayam dan kentang dan air asam jawa - letak air tuk kuah - tunggu sampai kentang hempuk - last baru masuk santan - masak sampai masak..perasa dgn garam..boleh la di hidang

Sambal Kerang + tempe

Bahan-bahan

- Cili Kering di rebus sebentar buang biji di blend dgn bawang besar 1 biji dan sedikit belacan
- 1 labu bawang besar
- kerang
- tempe 1 peket di goreng dahulu
- air asam jawa
- garam dan gula
- minyak masak tuk menumis

Cara-cara

- bahan yg di blend di tumis hingga garing - masukkan kerang - masak sehingga kerang masak - campurkan air asam jawa dan bawang besar yg di hiris kasar - kacau sebentar - masukkan tempe dan akhir sekali perasa dgn gula dan garam..boleh la di hidang

Ayam Masak Kicap tuk MUIZ

Bahan-bahan

- ayam di goreng dahulu
- bawang besar, bawang putih dan halia
- sedikit kicap manis, sos cili dan sos tiram
- sedikit serbuk lada hitam
- gula dan garam

cara-cara

- tumis bawang besar, bawang putih dan halia - dah garing masuk air tuk kuah - masuk ayam - masukkan kicap manis, sos cili dan sos tiram, dan serbuk lada hitam, dan akhir sekali perasa dgn gula dan garam..boleh la di hidang


Salad + Bendi Rebus

Budu + Tomato

Budu + bawang besar + cili padi + buah tomato + air perahan limau kasturi..

23 January 2011

Sardine Roll + Cheese + Breadcrumb


A-salam..
Balik dr FRIM..perut pon rasa lapar..
tgk roti masih berbaki lepas buat sandwich smlm..
so..terus dpt idea nak masak apa..
nak buat sardine roll..
tp kali nie letak cheese dan breadcrumb...

makan time hujan sama air tea susu..
nikmat jer..lagi2 mkn time panas2..
tak sedar laju jer mulut menguyah..
sedar tak sedar 3 biji dah kuih ibu makan..


nie la rupa kuih ibu..
roti ada cikit jer..tak sempat nak frozen kan..
semua ibu goreng..
so..pada sapa2 nak cuba..resepi ada kat bawah..




picnic at Frim, kepong..


As-salam semua..
Pagi ahad nie jenuh fikir nak bwk MUIZ gi mana..
di sebabkan MUIZ nie suka mandi manda..
kali nie ibu plan bwk gi mandi sungai pulak..
so..dgn tidak di rancang..ibu call mak lang..
Mak lang pon nak joint..mak ngah tak dpt gi..
sbb kena jaga kursus kahwin..

So..bertolak la kami pegi FRIM, kepong..
perjalanan dr shah alam ke kepong mengambil masa lebih kurang 40 minit..
melalui NKVE Hihgway..
Masuk dikenakan satu keta RM 4 dan satu kepala RM 1..
so..masa sampai..Maklang dan acik masuk dlm keta kami..
jimat RM 4..MUIZ FOC ye..hehehe..
total = RM 8

Ibu hanya sempat goreng nugget ngan fries jer..
pastu bawak buah2 cikit..
sampai sana dgn tak bekfes lg..ibu pon beli nasi kerabu dlm FRIM tu..
Babah Nasi Dagang..MUIZ lak Burger Ayam..
Ibu dan babah makan dgn penuh berselera..


Dalam keta..on the way..
budak yg tak mau duduk diam..

Nie dah sampai..ibu pujuk MUIZ mkn burger..
tp tak mau..sebuk nak berendam...

Budak nie yg sorang jer yg tahan sejuk..
sampai semua naik kecut..tgk bibir..naik biru tu..

Siap senyum2 lagi tu..
sonok la tu..dpt main air..

Babah ngan MUIZ..

Tak pedulikan ibu yg sebuk ambik gambar..

Dah sejuk sangat..baru perut tu la lapar..
sebuk borak ngan babah..cite psl mandi..sonok sgt..

Sampai separuh abis mkn burger..
baru tau lapar yea...

Masa tgh dok borak2..
tetiba rasa kaki mcm kena gigit..
rupanya byk anak2 ikan dok gigit kaki..

Dgn RM 1..tak yah gi SPA ikan..
kat sini pon byk ikan yg dok makan sel2 kulit mati kat kaki..

Tgk tu kaki babah..sampai 5,6 ekor dok kerumun..

Kaki ibu ada sekor jer..
rasa geli2 masa ikan tu gigit..

Ini budak tertido kepenatan lepas lama berendam..
bila ajak balik..MUIZ ckp "tak nak"..
amboi..kemain lagi..tak sedar badan dah gigil2..
dlm 3 jam jgk kat situ..
terpaksa balik..
sbb hujan dah turun..
nnt lenkali kita gi lagi..

22 January 2011

Ngaku Chips..


As-salam..
Tgh2 ibu jalan2 kat blog NANA..
ibu ternampak satu buah nie..
buah nie muncul masa Chinese New Year jer..
Ari tu ibu ada tanya salah sorang boss Chinese kat opis psl buah nie..
Mdm Wong nama boss ibu tu..
Mdm pon ada ajar cara2 nak masak buah nie..

Buah nie nama Ngaku..atau pon arrowhead..
sapa2 nak tau rupa buah ngaku..
nie gambarnya..

Nie bkn gambar buah ngaku ibu..
ibu pinjam dr En. Google..t.q ye..
ibu punya tak sempat nak ambik gambar..
excited sgt nak masak..

Nie rupa buah Ngaku dlm kuali..
dlm proses menggoreng..

Nie masa dah masak..
memang sedap..mcm kerepek pisang rasanya..


Resepi Ngaku Chips [by Mdm Wong]

Bahan-bahan

- Buah Ngaku
- Garam
- Minyak untuk menggoreng..

Cara - cara

- Buah Ngaku di kupas kulit - Sagat mcm nak buat kepek pisang - rendam air garam sekejap - tos hingga kering sedikit airnya - goreng hingga garing dalam minyak yg sudah di panaskan..

"SELAMAT MENCUBA"


Egg Sandwich for breakfast..


As-salam..
Celik jer mata..terus cari idea nak buat bekfes apa..
Tgk salad, timun ada belen nasi ayam ari tu..
roti pon ada gak..
terus terfikir nak buat sandwich..
Sandwich telur jer..
feberet ibu gak nie..

very2 simple menu for breakfast..
MUIZ pon suka gak...
Babah..? mmg suka sgt2..
Buat Nescafe 0..mmg best..

Mak lang MUIZ komplen..
ibu masuk gambar..tp takde resepi..
bukan apa..maleh ibu nak buat resepi nie..
tp..insyallah..lepas nie klu ibu rajin..
Ibu akan masukkan resepi..
Ini Ari ibu rajin taip..dan ari nie ada resepi..




Resepi Sandwich telur..

Bahan-bahan..

- Roti Secukupnya
- Telur
- Garam
- Lada Sulah
- Butter
- Salad, Timun, Tomato
- Mayonis

Cara - Cara..

Panaskan kuali - cairkan butter - Pecahkan telur, masukkan garam..cuma masak separuh masak..dan angkat.. - dalam mangkuk lain campurkan telur dgn mayonis dan campurkan lada sulah... - bolehlah di sapu kat roti..lapiskan dgn sayur2 yg di sukai... - dan boleh di hidangkan..

"SELAMAT MENCUBA"

19 January 2011

Nasi Ayam Buat Dinner..



Senang la klu camtu..
ayam dah siap2 babah kuarkan tgh ari td..
balik tinggal masak jer..

tp sempat singgah kedai jap..
beli salad ngan timun..
babah tak kisah klu takde..
ibu pulak mesti ada..
klu tak rasa tak lengkap pulak..
tu pon ibu paksa babah mkn sayur2 tu..
hehehe..tuk kesihatan la babah..

Ayam Goreng Tepung dan Ulam2..
Makan ciciah ngan sos thai jer..

Nasi Ayam terlebih kunyit...

Sup simple jer..
Malas nak beli daun sup..
sbb tak boleh beli ckit2..dah siap ikat..
bila nak masak tgk kat umah..ada bawang yg dah tumbuh..
potong..terus masuk dlm sup..
jd la daun bawang...hehehe..

Tu aje dinner tuk malam nie..
byk MUIZ makan..
Alhamdulillah..
makin ari makin kena fikir menu tuk MUIZ sekali..
ialah..anak ibu dah besar..
Mesti fikir makanan yg berkhasiat tuk tumbesaran..


16 January 2011

MUIZ ke muzium...


dok cari lagi tu...

haa..nie la kokok..
suka hati dpt tgk kokok...

siap tepuk tgn lagi...
suka la tu dpt gi jenjalan..

pastu singgah carefour...
beli diapers ngan bahan masak ibu..
pastu singgah mkn kat kopitiam..
MUIZ mkn Mee Hailam..
Ibu ngan Babah mkn roti bakar ngan spagetti..
tp spagettinya tak sedap..
kuahnya rasa sos tomato jer..
cair jer..sayur langsung takde..
ibu buat lg sedap...hehehe..

nie masa mkn..
MUIZ nak buat peace..

terus cuba lg buat peace..
hehehe..
lawak la MUIZ nie..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails