Teman-teman Setia

20 December 2010

Bukan nak mengeluh..tapi..


Salam semua..
Mlm nie nak luahkan perasaan cikit..
Bukannya nak mengeluh..bknnya tak bersyukur..
tp inilah hakikatnya..

Gaji..dah lama kerajaan tak naik..
bonus..ada la bg..tp bknnya byk mana pon..
bukan bonus pon..dah lama tak dgr perkataan "BONUS"
di panggil bantuan khas..

Nie nak cite cikit...
sejak harga minyak naik..
semua benda naik..sampai harga kelapa pon naik gak..
gaji tak gak naik2..
susu anak..lampin anak..pon makin mahal..
patutnya kerajaan ambik kira la..
pendapatn isi rumah yg berpendapatan sederhana nie..
lagi sekali di ulang..
bkn tak bersyukur..tp nilai duit skrg..
mcm takde makna..
bwk RM 50 gi pasar..
sampai umah tinggal duit sen2 jer..


nie barang2 ibu yg baru ibu beli..
jumlahnya = RM 32.10..
belum ikan, ayam..sayur...
Nie baru bawang, kentang, halia ngan ikan bilis...
Barang skrg makin mahalkan...???
masa apek tu bg tau harga..
ibu mcm terkejut..sampai ibu suruh apek tu kira balik..
tak percaya brg dapur makin naik harga..

Ah...lega..dpt luahkan perasaan kat sini..
emm..mcm mana pon..hidup mesti di teruskan..
betul tak..?????


MUIZ - 22 Bulan..


Salam semua..
Alhamdulillah..anak bujang ibu genap 22 bulan..
maknanya..lg 2 bulan genap 2 tahun...
Ibu pon tgh planning..ada rezeki nak sambut besday MUIZ lagi..insyallah..
tgh fikir nakbuat tema apa...

Ari nie ibu ambik cuti...
bwk MUIZ gi check up..
Alhamdulillah...semua ok..
berat sekarang dah 11.4 kg..
next check up bln 6 tahun depan...

Antara perkembangan MUIZ..

~ ckp..bolehlah cikit2..adalah 2,3 perkataan yg hujung2..
mcm..nak..dah..kak [bukak]..tik..[cantik]..meow[kucing]..
~ klu buat do do pon..pandai bg tau gak.."ya...yak...." [saya..berak]
~ pandai tunjuk perasaan skrg..tak dpt..siap la..berguling2 kat lantai..
~ mcm2 dia boleh tiru skrg nie..baca doa..solat..sebuk tiru..
~ pantang nampak lampu..sebuk ckp "tik...tik..[cantik]
~ bukak seluar..bukak kasut pon dah pandai..
bukak pampers ngan bukak baju..bolehla cikit2..
~ paham dah ckp kita...mcm kita ckp..dah minum letak dlm singki..
baju kotor letak dlm bakul...
~ mkn nak suap sendiri...nak pinggan sendiri..
duduk pon tak nak dlm baby chair lagi..mcm dah besar sangat jer..



ibu doakan..semoga anak ibu dan babah nie..
terus membesar, sehat, pandai cerdik...
dan menjadi org yg berguna bila dewasa nnt..amiinn...
ibu sayang sgt2 kat dia...muaaaahhhh...

19 December 2010

Sardine Roll untuk Minum Petang..






Bahan-bahan..

- Roti secukupnya..
- Telur
- Sardin
- Minyak utk menggoreng

Cara buat..

- memula masak inti dulu..masak sardin ikut citarasa sendiri..ibu suka letak kentang, tp kentang kena goreng dulu..jika suka pedas..tambahkan cili api yg di tumbuk..
- ada 2 versi..satu roti di gelek sampai nipis..atau pon roti di kukus..
- letak inti..dan gulung..pastu letak gam iaitu bancuhan tepung yg di campur dgn air..
- panaskan minyak..celup roti dlm telur yg sudah di pukul dan goreng sehingga masak..
- sedia untuk di hidangkan..

"SELAMAT MENCUBA"


17 December 2010

Kek Kukus Asam Manis..


Salam semua..
Entry masak pulak kali nie..
Buat kek asam manis nie..
buatnya leceh nak melapis jer..
tp bila makan sedap jer masuk mulut..
tp yg paing best tak yah gi spa tuk wap muka bagai..
kukus jer kek nie..dpt wap muka secara percuma..hehehehe...

ari tu buat saje buat kaler merah kuning..
kekononnya kek asam manis versi selangor la..
sesuka jer letak nama..hehehe..
so..inlah hasilnya..

baru siap di kukus..

setelah di potong...
dan di sini juga ibu share resepi ye..
selamat mencuba..

KEK KUKUS LAPIS ASAM FLAKES

Bahan-bahan

1 buku butter
10 biji telur (asing putih dan telur)
2 1/2 cawan gula castor/halus
1 cawan susu pekat manis
3 1/2 cawan tepung biskut cream cracker [mesin halus]
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil baking powder
Pewarna (merah/hijau/kuning)
Asam / haw flakes

Cara membuatnya
1. Pukul putih telur dan gula sampai kembang, ketepikan.
2. Pukul kuning telur dan butter. masukkan susu pekat, esen dan baking powder dan tepung biskut soda.
3. Masukkan adunan putih telur tadi ke dalam adunan yang kedua tadi, gaul hingga rata.
4. Bahagi kepada beberapa bahagian mengikut jumlah warna atau lapis yang dinginkan.
5. Kukus lapisan pertama, setelah masak kukus lapisan kedua dan susunkan asam manis/haw flakes di atasnya dan seterusnya hingga habis .



16 December 2010

Rindu Soto Mak..





memalam cite psl mkn..perut pulak tetiba berdangdut..
huhuhu...

November Besday Girl..


Salam semua..
Nie pulak masa sambutan besday bulan november..
dulu kami sambut 1 malaysia..melayu, cina, dan india..
tp sejak Mdm Low dah bersara..tinggal bertiga saje..

dah bulan disember baru ibu nak cite..
hehehe..takpe la..biar basi..dr sepi tanpa berita...
kek..dr secret resepi..pastu ada domino pizza..
tp gambar pizza takde lak..sbb bateri camera ibu dah kong..

so..layan jer la gambar yg ada..
sila abaikan gambar ibu yg dah comot tu..maklum la..
dah ptg..dah nak balik pon masa nie..










Gi Main Bowling..


masa adik2 datang umah..
bwk gi main bowling kat Ole2 Seksyen 18 shah alam...

Sonok layan adik2..gelak2..
gamat dah pusat bowling suara kami jer dengar..
tp masa nie..family mak ngah tak gi..ada hal..
so..tinggal kami 5 beradik jer la..

memula ibu tak main..
jd pemerhati jer..lepas pak lang muiz ada latihan koir..
ibu pulak ambik alih tempat pak lang..

Yg paling best muiz la..babah ajar dia main bowling gak..
tp yg kelakarnya..lepas dah lepaskan bola..
dia pulak meluru keja bola yg dah bergolek masuk dlm line tu..
kelam kabut babah kejar muiz..
sampai jatuh terduduk babah..ialah..line kan licin..
tak sempat ibu nak ambik gambar..sbab kalut sgt..

so..layan jer la gambar2 yg ada..
kami serba oren pada ari tu..





13 December 2010

Apam Ais Krim


Ari nie nak cite psl masak la..
Ari tu..ibu ada buat satu apam nie..
Namanya apam ais krim..
sbb resepi dia letak Air Ais Krim soda..

Tp kan ibu rasa ibu buat tak menjadi la..
sbbnya ibu suka yg pecah tengah tu..
tp ibu buat tak pecah..
rasa dia boleh tahan..
tp atok muiz kata kuih ibu bantat..
bantat pon bantat la..janji abis..
babah kata comel..sampai syg nak makan..
hehehe..




Pukul putih telur hingga kembang. Masukkan kuning telur sebiji demi sebiji dan gula icing. Masukkan ovellet dan pukul hingga kembang. Kemudian campurkan 1 cawan minuman ais krim soda dan tepung sedikit-sedikit.Warnakan adunan dan masukkan ke dalam acuan tart yang dilapik mangkuk kertas. Panaskan pengukus terlebih dahulu lalu masukkan acuan tadi ke dalam pengukus dan kukus selama 10 minit.


06 December 2010

Salam Ma'al Hijrah & Happy Our's 7th Anniversary



setiap hari, setiap saat, setiap detik..
semakin hari semakin bertambah kasih sayang diantara kami berdua..
Semoga yg maha esa melimpahkan rezeki, panjangkan jodoh kami hingga ke hujung nyawa, kekal bahagia buat selama-lamanya..
dan gembira bersama anak bujang kesayang kami..
insyallah..ada rezeki beradik la anak bujang kami tu..insyallah..


dan juga salam maal hijrah 1432 masihi..
semoga semua amalan kita di terima oleh yg maha esa..
buku lama dah tutup.lembaran baru pula di buka..
dan juga di panjangkan usia..dan di murahkan rezeki...

So malam nie sambut 2 sekali..anniversarry dan Ma'al Hijrah..
T.q babah bg ibu bunga dan ibu pulak belanja domino's mlm nie..


bunga dr babah..

domino's..hot from oven..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails